"Creativity is a talent we are all born with. But it needs practice to stay vibrant and grow."
Sunday 27 September 2009
THE MEANING OF INNOVATION
Innovation refers to a new way of doing something. It may refer to incremental and emergent or radical and revolutionary changes in thinking, products, processes, or organizations. Following Schumpeter (1934), contributors to the scholarly literature on innovation typically distinguish between invention, an idea made manifest, and innovation, ideas applied successfully in practice. In many fields, something new must be substantially different to be innovative, not an insignificant change, e.g., in the arts, economics, business and government policy. In economics the change must increase value, customer value, or producer value. The goal of innovation is positive change, to make someone or something better. Innovation leading to increased productivity is the fundamental source of increasing wealth in an economy.
Posted by hanim fatehah at 08:05 0 comments
Posted by hanim fatehah at 08:02 0 comments
Saturday 29 August 2009
the creative table
unik, cantik ,dan menarik! itu lah yang dapat saya katakan untuk meja yang kreatif ni.
beg lama juga dapat digunakan semula untuk dijadikan produk komersial.
sumber :
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Dekor/20090125095553/Article/
Posted by hanim fatehah at 23:47 0 comments
Labels: creative picture
sentuhan kreatif barangan terpakai
LANGKAH menggunakan semula barangan dan bahan terpakai adalah usaha murni kerana mengurangkan sampah serta menjimatkan perbelanjaan berikutan kos mendapatkannya jauh lebih murah dibandingkan barangan baru.
Kemahuan, minat serta ditambah daya kreativiti bagi aneka barangan yang dianggap tidak berguna, dapat diguna semula untuk pelbagai keperluan di dalam serta luar rumah. Andai bijak menggunakannya dan dibantu beberapa panduan majalah, buku serta program televisyen, gaya ini juga sebenarnya mampu memberi kepuasan. Apatah lagi perbelanjaannya sangat minimum kerana kebanyakan bahan digunakan biasanya diperoleh daripada perniagaan barang lama dan terpakai seperti di pasar pasar minggu dan pasar lambak. Dalam bahasa Inggeris, jualan sebegini digelar ‘garage sale’.
Gaya ini boleh dikategorikan sebagai gaya ‘electic’ kerana menggabungkan atau mencampurkan pelbagai jenis barang serta bahan dalam satu gaya reka bentuk. Oleh kerana pengumpulan barangan yang ingin dijadikan sebagai rekaan dan hiasan kadang kala tidak menentu, maka sesuatu rekaan dan hiasan tidak perlu mengikut tema. Rekaan dan hiasan berkenaan tidak perlu terlalu sistematik namun jika bijak mengolah, ia boleh menjadi satu rekaan menarik serta menghiburkan. Apa yang istimewa adalah rekaan dan hiasan berkenaan berciri terlalu ‘personal’ dan tidak mungkin ditemui di mana-mana ruang lain.
Namun, bukan mudah menghasilkan satu rekaan menarik daripada barang terbuang dan terpakai. Jika tidak bijak menghasilkannya, kediaman sebaliknya boleh bertukar menjadi ‘junk store’. Gaya ini sebenarnya menggabungkan dua minat besar iaitu berbelanja di pasaran murah dengan merekabentuk menghasilkan sesuatu yang unik serta baru.
Posted by hanim fatehah at 23:44 0 comments